Nanoprodukter på markedet

Antallet af nanoteknologiske produkter på markedet er stigende, og eksperter vurderer i øjeblikket, at antallet af produkter til salg på butikshylder og via internetshops har rundet 200. Listen over produkterne opdateres af “Project on Emerging Nanotechnologies“, som blev etableret i april 2005. Projektets formål er at hjælpe nye, nanoteknologiske produkter på markedet.

I databasen over nanoprodukter er tøj, fritid, personlig pleje og skønhedsprodukter den største gruppe med 125 produkter ud af de i alt 212 i databasen. Elektronik og computere er den næststørste gruppe med 30 produkter. USA er klart førende på markedet med 126 produkter, mens Østasien og Europa følger med 42 og 35 nanoprodukter.

I Tyskland har man netop (for første gang i nanoteknologiens historie) tilbagekaldt et nanoprodukt fra markedet på grund af fare for forbrugernes helbred. Produktet “Magic Nano” er et rengøringsprodukt, der ved brug på glas, badeværelsesklinker eller lignende, gør overfladen vand- og skidtafvisende. I sig selv en god idé, men alene i den sidste uge af marts måned måtte 77 personer behandles for luftvejsproblemer efter brug af produktet!

Hele historien kan læses på SciGuy.

Update (5. maj 2006): Ovenstående historie har nu fået gang i debatten på Christiansborg. Læs mere her.