SpaceX gennemfører testaffyring af Falcon Heavy

Cape Canaveral. Næsten en måned efter at, raketvirksomheden SpaceX første gang rejste sin nye kraftfulde Falcon Heavy raket, lykkedes det onsdag for dem at afprøve alle 27 motorer på én gang. Afprøvningen har været længe undervejs af flere grunde: Planen var, at affyringen skulle være sket kort efter nytår, men åbenbart har SpaceX ikke følt sig sikre nok til at teste Merlin-motorerne, for raketten er – siden den første gang blev rejst – taget ned igen, rejst, fyldt med brændstof, tømt og taget ned igen.

Se affyringen her:

For folk i raketverdenen er forsinkelser lige så normale som hos DSB. Raketter er yderst komplicerede maskiner, og der skal meget få fejl til, før en opsendelse ender i en enorm – og dyr – eksplosion.

Falcon Heavy er helt ny og uafprøvet – eller næsten: Egentlig består den af tre Falcon 9 raketter, som er sat sammen til én raket. For de to sideraketter er det ikke første gang, de tager turen ud i rummet – som led i SpaceX’ filosofi med at genbruge rumfartøjer er sideraketterne hver især blevet brugt en gang før ved to Falcon 9 opsendelser i 2016, hvor de selv landede igen, efter at de havde afleveret deres gods i rummet.

Hvis det lykkes SpaceX at få Falcon Heavy til at virke, vil det være den “stærkeste” raket på markedet. Stærk i den forstand, at den kan sende 63 tons i lavt kredsløb om Jorden (LEO-kredsløb). Den stærkeste raket på markedet lige nu er United Launch Alliances (ULA) Delta IV Heavy, som kan sende tæt på 29 tons i LEO-kredsløb. Til sammenligning kunne NASAs måneraket Saturn V – den stærkeste raket nogensinde – sende 140 tons i LEO-kredsløb.

SpaceX' går op i genbrug. Ikke kun på grund af miljøet, men mere fordi det gør rumfart en hel del billigere, hvis man kan genbruge de dyre raketter. De to raketter på hver sin side af den midterste raket har allerede fløjet en gang før i 2016. (Foto: SpaceX)
SpaceX’ går op i genbrug. Ikke kun på grund af miljøet, men mere fordi det gør rumfart en hel del billigere, hvis man kan genbruge de dyre raketter. De to raketter på hver sin side af den midterste raket har allerede fløjet en gang før i 2016. (Foto: SpaceX)

Der er stadig ikke sat en dato for, hvornår Falcon Heavy for første gang buldrer afsted fra affyringsplatformen 39A i Cape Canaveral, men med testen af de 27 motorer er SpaceX så tæt på, som de kan være. Et forsøg på at sende fartøjet afsted kan ske så tidligt som indenfor den næste 1-2 uger, men det kan også være, at testen viser, at der stadig er noget, som skal fikses, før SpaceX tør slippe raketten løs.

Da SpaceX ikke nødvendigvis regner med, at Falcon Heavy klarer den første opsendelse uden at sprænge i luften undervejs, er der ikke nogen satellit ombord. Elon Musk, SpaceX’ grundlægger, har i stedet sørget for, at hans private Tesla Roadster er ombord. Hvis alt går efter planen, vil SpaceX forsøge at sende den elektriske racerbil ud til Mars’ bane uden dog at komme nær den Røde Planet. Undervejs vil bilen spille David Bowies kendte sang “Space Oddity”.