Dansk forsker tryller med lyset

Den danske fysiker Lene Hau er vant til at skabe overskrifter verden over for sin evne til at tæmme lyset. I 1999 ledte hun et forskningsteam, der som de første demonstrerede at det er muligt at bremse lyset, som normalt farer af sted med en hastighed på næsten 300.000 km i sekundet, til den medgørlige fart af blot 17 m/s. To år senere var hun sammen med kolleger på Harvard i stand til at bremse lyset helt op, holde på det et kort stykke tid, for så at slippe det løs igen. Nu har de udviddet deres tricksamling ved at fange en lyspuls, og slippe den løs et stykke borte.

I det tomme rum rejser lyset med den enorme hastighed 299.792,458 km/s. Når en lyspuls går igennem et materiale som f.eks glas vil den bremses en smule. Det skyldes, at atomerne i materialet spreder lyset, så det ledes på en snørklet vej gennem mediet. For normale materialer kan denne proces sænke lysets fart med cirka en faktor to. Men den effektive lyshastighed er stadig enorm.

For virkelig at sænke lysets hastighed drastisk, er det nødvendigt at tage kvantemekanikken til hjælp. I sit forsøg anvender Lene Hau en ultrakold sky af atomer, kaldet et Bose-Einstein kondensat. Skyens temperatur er mindre en en milliontedel af en grad over det absolutte nulpunkt, den teoretisk lavest mulige temperatur, hvor alting står stille. I sig selv er et sådant Bose-Einstein kondensat ikke nok til at bremse lyset. Faktisk er det aldeles uigennemsigtigt. Men hvis det belyses med en fintindstillet laserstråle, antager det de ønskede ekstreme optiske egenskaber.

Kombinationen af Bose-Einstein kondensatet og kontrol-laseren skaber et optisk medie med ekstreme egenskaber: Når en lyspuls sendes igennem skyen nedbremses den voldsomt og sammenpresses. Fra en udstrækning på mere end en kilometer udenfor skyen, skrumper lyspulsen, så den til sidst er mindre end atomskyen, der blot er nogle få hundredele af en millimeter lang. Mens den er inde i skyen snegler lyspulsen sig frem med en fart på 17 m/s. Når den når til enden af skyen, accelereres lyspulsen op til dens normale hastighed på næsten 300.000 km/s, samtidig med at den strækkes ud igen.

I 2001 demonstrerede Lene Hau og hendes team, at man kan fange lyspulsen inde i kondensatet ved at slukke for kontrol-laseren, mens pulsen er helt inde i skyen. Herved bliver informationen i lyset gemt i en specifik kombination af atomernes forskellige indre tilstande. Da forskerne efter et kort stykke tid tændte for kontrol-laseren igen, frigav atomene denne information, lyspulsen blev gendannet og kunne forlade kondensatet.

Men lyset påvirker ikke kun atomernes indre tilstand. Ved at absorbere lyset får de hver især et lille spark, præcis som når vi griber en bold. I atomernes tilfælde er bolden en lyspartikel, kaldet en foton. Når atomerne har absorberet lyset bevæger de sig med en fart på omkring en kilometer i timen.

I det nye eksperiment laver Lene Hau to Bose-Einstein kondensater. To separate atomskyer, der er adskilt med lidt mindre end to tiendedele af en millimeter. Det virker som en kort afstand for os, men for atomerne er afstanden enorm.

En lyspuls sendes ind i det første kondensat, og kontrol-laseren slukkes. Nu er lyspulsen forsvundet. Nogle af atomerne bevæger sig langsomt men sikkert hen imod den anden atomsky, mens resten bliver efterladt.

Den rejsende del af atomerne virker som budbringere. De bærer de nødvendige informationer til at rekonstruere lyspulsen med sig. Efter nogle få tusindedele af et sekund har de nået den anden sky af atomer. Når den rejsende atomklump er blevet helt opslugt af det andet kondensat tænder forskerne for kontrol-laseren igen, og på næsten magisk vis gendannes lyspulsen i det andet kondensat, hvorfra den langsomt lækker ud, accelereres og forsvinder.

Lene Haus nye forsøg har skabt opsigt, fordi det klart viser, hvordan det er muligt at udveksle information mellem lyspulser og atomer på kontrolleret vis. Den slags viden kan i fremtiden danne grundlaget for nye superhurtige computere basere på lys i stedet for elektroner i elektriske kredsløb. Lene Haus forskning indikerer, at man, som led i beregningerne i sådanne lysbaserede computere, kan bruge atomskyer til at indfange og manipulere de lyspulser, der suser frem og tilbage med informationer om webbanking og det digitale familiealbum.

6 tanker om “Dansk forsker tryller med lyset”

1. Fin artikel! Her er lige et link til nyheden på BBC:

Nicolai, nu arbejder du selv med kvanteoptik i din forskning, så du kender nok en del mere til feltet end os outsidere. Hvor “stort” er Lene Haus arbejde sammenlignet med andre forskeres arbejde – er Lene en potentiel dansk Nobelprisvinder, eller er hendes eksperiment bare “et blandt mange” spændende forsøg fra kvantefysikken verden i disse år?

—Klaus

2. Godt spørgsmål Klaus. Der sker i disse år meget indenfor forskning i kvantefysikken. Specielt i relation til de såkaldte kvantegasser, som et Bose-Einstein kondensat er et eksempel på. Lenes forskning er af meget høj kvalitet, og resultaterne fra de tre forsøg jeg omtalte er alle publiseret i Nature, der blandt de videnskabelige tidsskrifter er regnes for et af de mest prestigefyldte. Det vidner om, at hendes arbejde nyder meget stor anseelse blandt fysik-kollegerne. Om det betyder, at hun en dag vil blive hædret med Nobelprisen er umuligt at forudsige. Jeg er dog ikke i tvivl om at det er muligt.

Nicolai

3. hej,
    jeg er humaniora-studerende på ruc og netop i gang med at lave et projekt om farver. jeg er interesseret i at vide, om man ved at stoppe lyset også ændre noget ved farverne? nu tænker jeg specielt på Newton og goethes forsøg med lys gennem et prisme. ved du om der sker nogle ændringer?
    håber du kan hjælpe mig.
    christina

4. Hej Christina

Lysets farve er bestemt af frekvensen. I den synlige del af spektret ligger rød således i den lave frekvensende, mens blå nuancer svarer til højere frekvenser. En bølge med en bestemt frekvens vil i pricippet udbrede sig gennem hele rummet. Man kan lave en såkaldt lyspuls ved at lægge bølger med flere forskellige frekvenser sammen. Det giver en bølge med en bestemt form i rummet, men som ikke har en bestemt frekvens eller farve.

I sit eksperiment sender Lene Hau en sådan lyspuls gennem atomsky, hvor den lagres i nogle atomer. Disse rejser til en anden sky af atomer, hvorfra lyspulsen genopstår. Hvis tingene gøres rigtigt har den genopståede puls sin oprindelige form, og indeholder derfor de samme frekvenser eller farver.

Jeg skriver hvis tingene gøres rigtigt, for en af de anvendelser Lenes eksperiment på sigt kan have er overførsel af information fra lys til atomer og tilbage igen. Man kan indkode information, f.eks. tal, i formen af lyspulsen. Hvis man ikke kunne gendanne pulsen med den oprindelige form, ville man have tabt information undervejs. Ikke så smart, hvis det eksempelvis var bankoplysninger.

Jeg håber at det besvarede dit spørgsmål.

Nicolai

5. Hej Nicolai

Jeg er en elev som interesserer sig meget for fysik, jeg går kun i 9 klasse og derfor får ikke svarer nok på mine spørgsmål. Men jeg interesser mig for lys for tiden, så derfor vil jeg spørge dig, om det er muligt at fremstille et stof som kan absorberer lyset? For hvis det findes, så har jeg en teori om usynlighed. Det lyder meget dumt. Men menneskets øje kan fange reflekterede lysbølger, så det er derfor vi kan se alt omkring os, så hvis det stof i stedet for at reflekterer lysbølger, vil absorberer dem så ville det faktisk være usynligt for menneskets øje.
    Håber du kan svarer på mit spørgsmål
    MVH
    Kirill Grigoriev

6. Hej Kirill

Det er en interessant tanke, men det går ikke blot med et stof der absorberer lyset. Hvis en forsøgsperson har en frakke på af et sådant materiale, vil vedkommende “skygge” for lyset fra objerkter i baggrunden. Herved vil man kunne se et omrids af personen, som derfor ikke er usynlig. Usynlighed kræver altså at man kan “se igennem” forsøgspersonen, f.eks. ved at lyset bagfra bøjes omkring materialet, så det fremstår som gennemsigtigt.

Det kan du læse mere om her på scienceblog i dette indlæg: https://www.scienceblog.dk/2007/03/08/en-usynlighedsfrakke-tak/
    eller flere andre steder på nettet, som eksempelvis

mvh Nicolai

Der er lukket for kommentarer.