Fagligt løft til naturfag i folkeskolen

Et udvalg nedsat af Undervisningsministeren afleverede i sidste uge en rapport, der giver ni hovedanbefalinger til styrkelse af fremtidens naturfagsundervisning i folkeskolen. Udvalget anbefaler blandt andet, at de naturfaglige fag (natur/teknik, biologi, fysik og kemi samt geografi) opbygger en bedre sammenhæng, at forskning i naturfagsdidaktik opprioriteres, og specielt at lærernes faglige og fagdidaktiske kompetencer styrkes markant.

Rapporten lægger op til, at undervisningen skal ændres helt grundlæggende, og det understreges, at der skal arbejdes på en tidsskala af 10 til 15 år. Ydermere skal rapportens anbefalinger ses som en helhed, og det afvises dermed, at simple lappeløsninger vil være nok. Nu er det så op til Regeringen af følge op på udvalgets rapport, men undervisningsministeren er meget positivt.

Læs hele rapporten her. Se også dette tidligere indlæg på ScienceBlog.dk

En tanke om “Fagligt løft til naturfag i folkeskolen”

  1. På tide – sprogligt nonsens har været prioriteret alt for højt i alt for lang tid.

Der er lukket for kommentarer.