5 tanker om “Science songs”

  1. Haha! Dem må jeg bruge i mine HTX klasser. Men kun for sjov – jeg tror heller ikke, at de har den store pædagogiske værdi.

    Jeg har dog oplevet noget lignende i seriøs brug i England. For et par år siden var jeg på studieophold på et “Science Education” institut – et sted hvor de både forsker i naturvidenskabelige undervisningsmetoder og uddanner kommende naturfagslærere på folkeskole- og gymnasieniveau. Der fik jeg lov til at høre med gennem væggen hver dag, når et nyt hold studerende blev præsenteret for “Our Revolving Solar System” for fuld udblæsning.

  2. Jeg tror sådan set godt, man kan bruge den slags metoder, hvis man vil have folk til at huske bestemte naturlove eller lignende. Hvis børn synger den slags sange gennem hele deres barndom vil de kunne bruge dem senere til at støtte deres hukommelse. Men det giver nok ikke forståelse for emnet.

    —Klaus

  3. Helt enig. Jeg husker stadig byerne på Fyn ved at synge “Odense, Bogense, Middelfart og Assens…” Og jeg har lært meget effektivt om de forskellige kornsorter ved at synge “Hveden er en vigtigper”. Til udenadslære er sange et udmærket middel. På samme måde som remser, som man tidligere gjorde udstrakt brug af til indlæring af alle mulige typer viden. De garanterer bare ikke nogen form for forståelse.

  4. Tusind tak for dem! 🙂

    Dem skal jeg da helt klart bruge i mine 1.g klasser … de vil især falde i god jord hos dem på engelsk-musik-drama studieretningen.

Der er lukket for kommentarer.